Nowe linie autobusowe w Wodzisławiu Śląskim od 1 stycznia 2026 roku!

Nowe linie autobusowe w Wodzisławiu Śląskim od 1 stycznia 2026 roku!

Wodzisław Śląski oraz cały powiat wchodzą w nowy etap organizacji transportu publicznego. Latem tego roku, radni Rady Miejskiej podjęli decyzję o wsparciu finansowym dla powiatu wodzisławskiego, umożliwiając w ten sposób zorganizowanie nowoczesnej sieci transportu zbiorowego, która ma na celu lepsze zaspokojenie potrzeb mieszkańców. Od 1 stycznia 2026 roku planowane jest wprowadzenie komunikacji powiatowej, która zastąpi dotychczasowy transport miejski.

Rozbudowa komunikacji autobusowej

Wraz z początkiem 2026 roku, Wodzisław Śląski wzbogaci się o nowe linie autobusowe w ramach Komunikacji Powiatowej. Cztery nowe trasy (50, 51, 52, 53) będą miały za zadanie połączyć kluczowe punkty zarówno w mieście, jak i w powiecie. Trasy te zapewnią łatwiejszy dostęp do dworców, osiedli, szkół, stref przemysłowych, placówek medycznych oraz miejsc rekreacyjnych, komplementując obecnie istniejącą sieć 12 linii.

Nowe linie autobusowe obejmują:

  • Linia nr 50: Trasa biegnie przez Mszanę Moszczeńską i Czyżowice Nową, integrując ważne punkty takie jak dworce i osiedla.
  • Linia nr 51: Łączy Wodzisław Śląski Wilchwy z Pszowem, przechodząc przez strategiczne węzły komunikacyjne miasta.
  • Linia nr 52: Umożliwia dojazd między Wodzisławiem Śląskim Młodzieżową a Marklowicami Dolnymi, obejmując kluczowe przystanki.
  • Linia nr 53: Łączy Wodzisław Śląski Jedłownik z Połomią Szkolną, ułatwiając dojazd do miejsc użyteczności publicznej.

Nowoczesny tabor i innowacyjne rozwiązania

Inwestycje w nowoczesny tabor są kluczowym elementem nowego systemu komunikacji. Zakupiono siedem autobusów o długości 9 metrów, które są przystosowane do specyfiki tras i liczby pasażerów. Każdy pojazd pomieści ponad 50 pasażerów i jest przystosowany do przewozu osób z niepełnosprawnościami oraz rodziców z wózkami dziecięcymi. W razie potrzeby dostępne będą również większe autobusy dla 80 osób. Nowe pojazdy wyposażono w terminale płatnicze i zaawansowane systemy informacyjne, a bilety można nabywać poprzez aplikacje mobilne i biletomaty. Dodatkowo montowane są nowe wiaty przystankowe i tablice LED, a aktualną pozycję autobusów można śledzić online.

Zróżnicowana oferta biletowa

Dostosowanie oferty biletowej do potrzeb mieszkańców było priorytetem. Pasażerowie mogą wybierać spośród biletów jednorazowych, jednodniowych i miesięcznych, z dodatkowymi ulgami dla seniorów i uczniów. Dzieci do lat 7 oraz osoby powyżej 70 lat podróżują za darmo. Dostępne są również tańsze bilety wakacyjne i roczne bilety szkolne. Wszystkie bilety okresowe mają charakter sieciowy, co pozwala na korzystanie z całej sieci tras.

Zaangażowanie mieszkańców

Planowanie nowego systemu transportu poprzedziły szerokie konsultacje społeczne przeprowadzone latem 2025 roku. Mieszkańcy aktywnie uczestniczyli w procesie, zgłaszając ponad pięćdziesiąt pomysłów, które miały istotny wpływ na ostateczny kształt rozkładów jazdy.

Kluczowe decyzje samorządowe

Zgodnie z Ustawą o samorządzie gminnym, organizacja lokalnego transportu zbiorowego jest jednym z głównych zadań gmin. Dlatego miasto musiało podjąć działania zapewniające komfortowy dostęp do transportu publicznego dla wszystkich grup społecznych. Obecnie usługi transportowe realizowane są przez wykonawcę wyłonionego w drodze przetargu, którego umowa wygasa z końcem 2025 roku.

Wydział Inwestycji i Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta przeanalizował różne scenariusze organizacji transportu. Rozważano trzy główne warianty: organizację przez miasto, powiat wodzisławski lub Międzygminny Związek Komunikacyjny. Ostatecznie zdecydowano się na współpracę z powiatem wodzisławskim, co spotkało się z poparciem Rady Miejskiej.

Podczas czerwcowych obrad radni głosowali nad dwoma projektami uchwał. Pierwszy dotyczył przystąpienia do Międzygminnego Związku Komunikacyjnego, jednak został odrzucony. Drugi projekt dotyczący wsparcia finansowego dla powiatu wodzisławskiego został przyjęty większością głosów, co przesądziło o przyszłym kształcie transportu publicznego.